sábado, 19 de noviembre de 2011

ATELIERISTA I REGGIO EMILIA

Des de que vaig conèixer la figura del atelierista a les escoles de Reggio Emilia en una conferència del pedagog Alfredo Hoyuelos, em vaig quedar fascinada,així que hui vull fer una menció especial a aquesta figura que crec que deuria de repensar-se a les nostres escoles.


 A les escoles italianes de Reggio Emilia, la figura del "tallerista" o atelierista és fonamental per a poder desenvolupar de manera integral la capacitat creadora i experimentadora dels nens.

Aquest professional és un mestre format en Arts, que s'ocupa de la coordinació i disseny dels tallers que es porten a terme a les escoles,on es treballa mitjançant l'experimentació, el descobriment,i el treball en equip.


 La paraula atelier deriva de la llengua francesa i significa medi ambient de treball o estudi del artista.Antigament aquests tallers no soles serviren per a crear obres d'art, sinó també com a espai o lloc per a passar el temps pensant i inspirant-se.

Aquests espais a l'escola són molt interessants ja que en ells els nens no soles podran trobar materials, sinó també els aspectes de la vida mitjançant l'experimentació , i respectant el seu propi ritme d'aprenentatge.

 Un objectiu molt interessant que es planteja amb els tallers és el desenvolupar una actitud cap a l'art com una forma d'expressió i no soles com la creació d'un producte .



Vull concloure amb una cita del pedagog Loris Malaguzzi qui va construir i dur a terme,el projecte de obrir escoles a xicotets i pobres suburbis de Reggio Emilia on l'essència era i és crear una escola amable, activa, inventiva, habitable, documentada, un espai d'experimentació d'aprenentatge, un lloc per a reflexionar on la col·laboració de les famílies és fonamental.

"Desde el principio, la curiosidad y el conocimiento rechazan las cosas simples y aisladas; gustan de encontrar medidas y relaciones de situaciones complejas, e investigan hasta el placer de transgredirlas y de cambiarlas de significado", Loris Malaguzzi.


http://vimeo.com/26212405

0 comentarios:

Publicar un comentario